
- Beklager. Denne arrangement har allerede funnet sted.
Pergolesi: Stabat Mater
Langfredagsgudstjeneste med utdrag fra Giovanni Battista Pergolesi Stabat mater. Solister: sopran – Inger Øvrebø Uberg, alt – Ingeborg Aadland.
Arrangement Navigasjon
Langfredagsgudstjeneste med utdrag fra Giovanni Battista Pergolesi Stabat mater.
Opplesninger fra lidelseshistorien hentet fra Lukasevangeliet.
Imellom lesningene synges det utdrag fra Pergolesis Stabat mater.
Medvirkende
Sopran – Inger Øvrebø Uberg
Alt – Ingeborg Aadland.
Prest – Thomas Wagle
Om Stabat Mater
Stabat mater dolorosa (latin for «Stod der moren, fylt av smerte») er en katolsk hymne fra 1200-tallet. Teksten skildrer Marias lidelser under korsfestelsen av sønnen Jesus Kristus. Den ble tidligere tilskrevet Jacopone da Todi, men i dag regnes Bonaventura som den mest sannsynlige forfatteren.
Hymnen er et fast innslag i den katolske liturgien og framføres ofte under den katolske kirkens minnedag for jomfru Maria (Beata Maria Virgo Perdolens), den 15. september, samt på fredag før palmesøndag.
I den mindre kjente Stabat mater speciosa uttrykkes jomfru Marias glede ved Jesu fødsel. (kilde Wikipedia)
Om Pergolesi
Giovanni Battista Pergolesi (også Pergolese, født 4. januar 1710 i Jesi nær Ancona i regionen Marche, død 16. mars 1736 i Pozzuoli ved Napoli) var en italiensk komponist som i sitt korte liv rakk å komponere en rekke operaer, kirkemusikalske verk, samt en berømt Stabat mater
Om Snarøya kirke
Det var en 30 års lang prosess for å få reist en kirke på Snarøya. I denne prosessen var det ulike konstellasjoner av arbeidsgrupper som jobbet med planløsninger og valg av arkitekter. Flere arkitekturforslag ble vurdert. Arbeidsgruppene la i begynnelsen sterke føringer på hvordan de ønsket seg kirken. I det religiøse miljøet satte Norsk Kirkeakademi på 1950 tallet moderne kirkearkitektur på dagsorden. Dette var trolig med på å påvirke arbeidsgruppen til å akseptere et nytt uttrykk. Utbyggingen av Fornebu flyplass førte også til flere debatter om kirken. Østbye tegnet og modellerte et utkast, som fikk gjennomslag i menigheten. Da Østbye ble valgt som arkitekt, hadde han allerede med Kirkeland kirke(1958) i Kristiansund, brutt med tilvante forestillinger om en kirkes utseende. Han tilhørte en ny generasjon arkitekter som ønsket et nytt uttrykk innen arkitekturen. I arkitektmiljøet rundt ham med Sverre Fehn, Geir Grung, Håkon Mjelva og Arne Korsmo hentes inspirasjon fra internasjonale pionerer innenfor arkitektur. Dette var inspirasjonskilder som påvirket Østbye under utformingen av Snarøya kirke. Fokus ble lagt på landskap, konstruksjon, materiale, lys og rom i forming av arkitekturen. I tillegg bidro erfaringer som Østbye hadde fra tidligere kirkeprosjekt.På grunn av flytrafikken på Fornebu flyplass ble det stillt en rekke byggetekniske krav til kirkebygget i forhold til høyde og materialer. Snarøya kirke har et særpreget uttrykk. Den viser arkitekt Odd Østbyes kunstneriske evner til å forme et byggverk. Snarøya kirke står som et kunstverk i naturen (kilde: Anne Helle Skifjeld); https://www.duo.uio.no/handle/10852/24772