
- Beklager. Denne arrangement har allerede funnet sted.
Ludwig van Beethoven: Fidelio
I 1948 uttalte dirigenten Wilhelm Furtwängler at Fidelio heller burde forstås som en messe enn en opera.
Arrangement Navigasjon
Om Fidelio
Beethovens Fidelio er en hyllest til frihet, rettferdighet og det store i det lille mennesket. I denne konsertante versjonen synger Elisabeth Teige rollen som Leonore – kvinnen som kler seg opp som mannen Fidelio for å frigjøre sin ektemann Florestan fra politisk fangenskap og død.
Den første versjonen av Beethovens eneste opera hadde premiere i Wien i 1805, og handlingen utspiller seg i Sevilla på slutten av 1700-tallet. De sterke politiske bevegelsene i Europa i overgangen mellom 1700- og 1800-tallet gjenspeiles i kjente partier fra operaen, som fangekorets ode til friheten og i den majestetiske finalen som feirer Leonores mot og handlekraft.
En messe for mennesket
Fidelio har spilt en viktig rolle også senere i historien, som en protest mot terror og en feiring av uavhengighet. Det var den første operaen som ble fremført i Berlin etter andre verdenskrig, ved det eneste teatret som hadde unngått krigens ødeleggelser, Theater des Westens, i september 1945.
I 1948 uttalte dirigenten Wilhelm Furtwängler at Fidelio heller burde forstås som en messe enn en store i det lille mennesket. I denne konsertante versjonen synger Elisabeth Teige rollen som Leonore – kvinnen som kler seg opp som mannen Fidelio for å frigjøre sin ektemann Florestan fra politisk fangenskap og død.
Den første versjonen av Beethovens eneste opera hadde premiere i Wien i 1805, og handlingen utspiller seg i Sevilla på slutten av 1700-tallet. De sterke politiske bevegelsene i Europa i overgangen mellom 1700- og 1800-tallet gjenspeiles i kjente partier fra operaen, som fangekorets ode til friheten og i den majestetiske finalen som feirer Leonores mot og handlekraft.
I 1948 uttalte dirigenten Wilhelm Furtwängler at Fidelio heller burde forstås som en messe enn en opera: «Følelsene den uttrykker kommer fra det hellige. Den forkynner en ‘menneskehetens religion’, som aldri har vært så vakker eller så nødvendig som i dag, etter alt vi har vært igjennom. I dette ligger denne unike operaens særegne kraft.